مستند «جادههای ایرانی» در تلویزیون ایتالیا
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۶۷۷۷۲
به گزارش سفارت ایتالیا در جمهوری اسلامی ایران، سنتیری پرسیانی Sentieri Persiani یا جادههای ایرانی نام مستندی است که در سه بخش در باره ایران توسط الساندرو دی باتیستا ساخته شده و از امروز به صورت ویژه بر روی پلت فرم تلویزیون لوت و اپلیکیشن این تلویزیون پخش خواهد شد.
دی باتیستا که کوشیده با نگاهی متفاوت و خارج از کلیشه های مرسوم رسانه های دنیا به ایران نگاه کند، در مورد این اثر سه قسمتی گفت: این مستند در حقیقت گزارشی است که حتما بحث های فراوانی بهدنبال خود خواهد داشت زیرا با آنچه درباره ایران گفته شده تفاوت دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ایران کشور بزرگی است که اقوامی بزرگ نظیر عربها، آذریها، ترکمنها، بلوچها و کردها در آن سکونت دارند و درست است که فارس ها اکثریت جامعه را تشکیل می دهند اما هر کدام از این اقوام زبان خویش، سنت های خاص خود را دارا هستند با توجه به اینکه ایران کشوری شیعی محسوب میشود برخی از این اقوام اهل سنت هستند.
وی افزود: هر چند عادت کرده ایم که اسلام را در کنار خشونت طبقه بندی کردهایم اما اینطور نیست. اسلام در حقیقت یک بسته واحد اصول و اعتقادات مذهبی سیاسی نیست بلکه اسلام دنیایی رنگارنگ است که صدها میلیون مرد و زن را که نه تنها با هم فرق دارند بلکه گاه متضاد هم هستند، در بر می گیرد. نود درصد ایرانیان شیعه هستند، سعودی ها سنی، طالبانی ها سنی هستند و در افغانستان تعداد بسیاری شیعه هستند. حزب الله لبنان، که مدافع حقوق فلسطینی هاست یک حزب شیعه است در صورتی که فلسطینیها سنی هستند.
این کارگردان ایتالیایی همچنین داعش را «یک سازمان تروریستی افراطی» خواند که هواداران آن از ترور سردار قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ، جشن و شادمانی بر پا کردند.
انتقاد از نگاه رایج رسانه های دنیا به ایران
دی باتیستا با بیان این که رسانه های بزرگ به اهمیت شناخت عمیق از ایران بی اعتنا هستند، میگوید: روزنامه نگاران خارجی زیادی به تهران رفته اند که خود را در هتل های شمال شهر، منطقه ثروتمند شهر، حبس کرده و تنها به برخورد با یکی دو نفر راننده تاکسی که مسلط به زبان انگلیسی بوده اند یا صاحب رستوران بسنده کرده اند و بهسرعت مقاله ای تحت تاثیر اخبار کوتاه بی بی سی پیاده کرده اند.
این کارگردان افزود: قصد بسط دادن موضوع را به تمامی روزنامه نگاران ندارم اما اغلب سیستمهای رسانه ای به روزنامه نگاران نادان پاداش می دهند. البته من روزنامه نگار نیستم. من دوست دارم دنیا را ببینم و در مقابل مسایل، موضع شخصی خود را داشته باشم. در مستند جاده های ایرانی من به ایران به صورتی که همیشه معرفی شده، نپرداختهام و این به معنای اتخاذ موضع شخصی من است.
دی باتیستا میگوید: من به گفتگو ایمان دارم، به گذر از جنگ، به اقوام، به سرشت طبیعی آنان برای جستجوی صلح اعتقاد دارم و فکر می کنم صحبت از ایران و نقل تضادها و یا محدودیت هایی که در آن وجود دارد، بدون ندیدن ظرفیت های باورنکردنی آن عمیقا اشتباه است.
این نگاه اشتباه تنها تعرض به ایرانیان نیست، بعنوان مثال ایتالیا سالها اولین طرف تجاری اروپایی ایران بوده اند اما ترامپ تحریم های تازه ای علیه ایران وضع کرد و اروپا از تصمیم یک جانبه واشنگتن پیروی نمود و بدین ترتیب امکانات تجاری و اقتصادی اساسی را بهویژه در دوران پس از کرونا از دست داد.
این کارگردان افزود: در ماه های آینده تمامی آنچه با همهمه سیاست درست از نظر نئو محافظه کاران در یک سمت قرار نمی گیرد یا به بیانی بهتر با جنبش لیبرال- محافظه کارانه که خواهان نگاه داشتن مسائل به صورت فعلی است همخوانایی ندارد، مورد حمله واقع خواهد شد. من برنامه جاده های ایرانی را دقیقا به این دلیل ساختم تا بخش دیگری از حقیقت مورد اجحاف قرار نگیرد.
دی باتستا افزود: برنامه جاده های ایرانی را برای به مبارزه طلبیدن تفکر غالب و آگاهی دادن نسبت به پیامدهای این نحوه رفتار ساخته ام که می تواند برای زندگی سیاسی من هم تبعاتی را بههمراه داشته باشد.
این کارگردان ایتالیایی در ادامه گفت: این مستند را به این دلیل ساختم تا در زمان حال که زمان بحرانهای اقتصادی جهانی است با طرح نقطه نظر دیگری از منظر ژئوپولیتیک، بیش از هر زمان دیگری، خطر تبدیل تعارضات به جنگ را مطرح نمایم.
دی باتیستا گفت: تمام عرض و طول ایران را با وسایل عمومی حمل و نقل پیموده ام. در خوزستان و شهر خرمشهر، استان فارس، جایی که داریوش کبیر تخت جمشید را زمانی که رم هنوز شهر کوچکی بود، بنا کرد، از ارگ بم جایی که پازولینی در آن فیلم هزار و یک شب را ساخت، از مرقد امام رضا (ع) در مشهد، زوایای پنهان گلستان، آرامگاه سردار قاسم سلیمانی، کوه های مرز عراق که در آن هزاران کرد زندگی پر مخاطره ای را در آوردن اجناس به ایران تحت تحریم سپری می کنند تصویر برداری کرده ام.
برچسبها مستندساز سفارت ایتالیا مستندمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مستندساز سفارت ایتالیا مستند مستندساز سفارت ایتالیا مستند جاده های ایرانی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۶۷۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند حقیقت درباره نادر طالبزاده
دوست قدیمیاش سلیم غفوری میگوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآوردهاند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشتماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر میدادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالبزاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختیها و پیچیدگیها کنفرانس افق نو را راه انداخت.
سالها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته میشود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشهای از فعالیتهای اوست، نادر طالبزاده را بیش از هرچیزی با فعالیتهای انقلابیاش میشناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی میکرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.
همانجا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری میکرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبههای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش میگوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.
طالبزاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سالهای اخیر به واسطه فعالیتهای ضد استکباریاش در لیست تحریمهای آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.
حقیقتی که نادر طالبزاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلمبرنامه «عصر» را میتوان یکی از مهمترینهای فعالیتهای او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامهای که پلی ارتباطی و البته حلقهای برای گردآوری چهرههای استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالبزاده دنبالش میکرد. طالبزاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهرههایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.
اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائممقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سالهای نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.
غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه میشد. وقتی به زمانِجنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاعمقدس را با شکل و شمایلی درست پیش میبرد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاههای فلسطینیها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و دربارهشان میتوان ساعتها صحبت کرد.
این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامهسازی نادر طالبزاده گفت؛ «مهمترین نکتهای که طالبزاده در عرصه برنامهسازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار میداد. بنابراین دست روی نقاطی میگذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را میآوردند و روی آن ذرهبین میگذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته میکردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانهای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی میرسیدند و میآمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان میکردند.
در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را میبینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»
اما شاید نگاه صهیونیستستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالبزاده در جای جایِ فعالیتهای فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همانگونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغهاش این بود آنچیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته میشود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او میتوان به وضوح مشاهدهاش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده میشود.
طالبزاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاعمقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالبزاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالبزاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکاییها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانهای مسلط بر جهان عمل میکند.»
او بزرگترین آرزوی طالبزاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است. سالها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانهای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.
شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچههای رسانهای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دورههای مختلفی برگزار کرد و ساعتها کارشان را میدید و راهنماییشان میکرد. برای رشد و آموزش بچههای رسانهای جبهه انقلاب واقعاً وقت میگذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالبزادهاند.
در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛ نادر طالبزاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهلبیت و فضایِ دینی گلایهها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بینالمللی در این عرصه تأکید میکرد. "ما باید روایتهای دینی و مذهبیمان را چارچوب و ساختار بینالمللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ پرسشها، ابهامات و نظریات دینیشان دست یابند."
و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفتوگوی زنده در تلویزیون است؛ نادر طالبزاده در یکی از گفتوگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریالهای دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفتوگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت: "یادم میآید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زندهای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامهای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخیها را هم میخواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمیشودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."
انتهای پیام/